studenten geven minister tweede zit

voila, mijn laatste persbericht als bestuurder van VVS:

Terwijl de zomervakantie nog niet halverwege is, kruipen massa’s studenten opnieuw achter de boeken om te blokken voor hun tweede zit. Voor VVS, de Vlaamse Vereniging van Studenten, mag ook minister Frank Vandenbroucke zijn huiswerk overdoen. Na drie legislatuurjaren maken de studenten het rapport op van het hoger onderwijsbeleid en moeten ze de minister – jammer genoeg – buizen. Net als de blokkende studenten krijgt ook de minister een tweede kans. De komende twee jaar kan hij nog heel wat punten bijverdienen. Al moeten enkele dossiers daarvoor stevig bijgestuurd worden, moeten beloftes nagekomen worden en is meer overleg met de studenten absoluut noodzakelijk.

De minister scoort ook goede punten. Zo ijveren studenten en minister samen voor een tweede democratiseringsgolf. Vandenbroucke verdient tevens een pluim voor zijn grote werkijver. Verder is de minister een uitstekend communicator die zijn boodschap steeds goed weet over te brengen. Vandenbroucke zorgde na de studentenbetogingen van 2006 voor een toename van het budget voor het ondergefinancierde hoger onderwijs. Er kwam een groeipad voor de sociale toelage voor de studentenvoorzieningen van hogescholen, dat een einde maakte aan de jarenlange discriminatie ten opzichte van de universiteitsstudenten. Hij slaagde erin de lerarenopleidingen te hervormen.

Toch vinden de studenten dat de minister een tweede zit verdient. Er wordt te weinig rekening gehouden met de noden van de studenten. Als VVS niet had ingegrepen, waren de examencontracten en de verplichte studiekostenmeting bijna afgeschaft. Het deliberatieprincipe werd uitgehold, de toch al beperkte verplichtingen voor hogescholen en universiteiten om te flexibiliseren werden nog teruggeschroefd. Het inschrijvingsgeld voor de hervormde academische lerarenopleiding stijgt. De weinig flexibele inrichting ervan, leidt tot onnodige studieduurverlenging. Bovendien kwam de minister in het financieringsdossier plots met een voorstel tot leerrecht op de proppen – een principe dat hij kort daarvoor zelf nog veroordeelde. De extra weging van kansengroepen in het nieuwe financieringsdecreet was al mager uitgewerkt. Maar in de laatste teksten wordt het stimulerend effect ervan helemaal ondermijnd.

Wat de studenten erg tegen de borst stoot, is dat gedane beloftes niet worden nagekomen. De minister weigert de regionale overlegcomités op te richten voor samenwerking tussen studentenvoorzieningen. Zo legt hij niet alleen een studentenverzuchting, maar ook een beslissing van het parlement naast zich neer. Ook verkiezingsbeloftes die in het regeerakkoord werden opgenomen, worden niet nagekomen. De belofte om de inkomensgrenzen voor studiebeurzen op te trekken bleef tot nu toe dode letter. Vandenbroucke liet al weten dat dit niet langer een prioriteit is. De beurzen, die de studiekost niet volledig dekken, blijven zo een gunst voor een kleine groep studenten. Het gelijke kansenverhaal van minister Vandenbroucke leidt tot mooie toespraken, maar de gepaste maatregelen blijven vaak uit.

Het gebrek aan structureel overleg met (oa) de studenten, is een groot pijnpunt in het beleid. Terwijl de minister in het begin nog uitgebreid de tijd nam om discussienota’s te schrijven, legt hij de laatste tijd steeds meer adviezen naast zich neer. De instellingen, de universiteiten voorop, worden wél volop betrokken bij de totstandkoming van decreten. Ook de associatievoorzitters uit Gent en Leuven hebben een grote inbreng. Studenten daarentegen worden te weinig betrokken bij de beleidsvoorbereiding. Daardoor lopen nieuwe initiatieven en decreten niet over van studentvriendelijkheid. Ook het parlement wordt regelmatig buitenspel gezet om: het moet decreten goedkeuren met terugwerkende kracht.

De minister heeft nog twee jaar om zijn beleid studentvriendelijker te maken. Het discours over de tweede democratiseringsgolf moet daadwerkelijk worden omgezet in concrete maatregelen. Om het gelijke kansenbeleid meer kans op slagen te geven, moet het beleid uitgestippeld worden in overleg met de studenten. De studenten vragen ook dat de minister mee oog heeft voor het bevorderen van de onderwijskwaliteit, studieoriëntatie en studeerbaarheid. VVS wil de minister begeleiden naar een onderscheiding.

meer info op www.vvs.ac

Qua persaandacht hadden we niet te klagen: standaard, morgen, tijd, metro, gva… en zelfs hetvtm-nieuws! tis dan ook komkommertijd.

Geplaatst in vvs.

Plaats een reactie